Syntra midden-Vlaanderen huldigde vandaag 1000ste leerjongen

Door Axel Ronse op 11 mei 2015, over deze onderwerpen: West-Vlaanderen

Syntra midden-Vlaanderen huldigde vandaag beenhouwerij Renmans naar aanleiding van hun 1.000-ste (duizendste !) leerjongere : Saverio De Block.  
Parlementsleden Koen Daniëls en Axel Ronse, die voor N-VA het dossier duaal leren opvolgen, vinden dit een zeer positief signaal.  

Beide parlementsleden benadrukken dat leren door werken –duaal leren- minstens evenveel erkenning verdient als het klassieke onderwijsaanbod.   “In andere Europese landen is het een vooraanstaande vorm van onderwijs, in Vlaanderen hangt er nog altijd een negatieve bijklank aan.  Met deze huldiging wordt (nogmaals) bewezen dat bedrijven echt willen investeren in de opleiding van jongeren wanneer ze als gelijkwaardige partner worden betrokken én dit voor de jongere ook een positieve keuze kan zijn” aldus Ronse en Daniëls.

Axel Ronse: “Ondernemers volwaardig betrekken bij leren door werken”

Momenteel bestaan er verschillende systemen van deeltijds leren en werken, elk met hun eigen regelgeving en plannen. Volgens Axel Ronse , Vlaams Parlementslid (N-VA) en voorzitter van de commissie Economie en Werk , is er dringend nood aan vereenvoudiging: "Ouders, leerlingen, het onderwijsveld en het bedrijfsleven zijn al lang vragende partij voor meer eenvormigheid, transparantie en efficiëntie.  Met de zesde staatshervorming komen quasi alle bevoegdheden die te maken hebben met werken en leren naar Vlaanderen. Een opportuniteit om te inventariseren wat er bestaat, te behouden wat goed is en daar een duidelijk en vlot toegankelijk systeem van te maken.  We moeten ondernemers, zoals Renmans, die willen investeren in de opleiding en vorming van jongeren volwaardig betrekken in die opleidingen.  Onze Vlaamse Regering komt daaraan tegemoet via haar conceptnota ‘Leren door Werken’ die we recent intensief besproken hebben in het Vlaams Parlement en welke nu snel in praktijk moet worden gebracht.

Koen Daniëls: “We moeten dit systeem van leren door werken  dringend als positieve keuze aanbieden!”

Koen Daniëls, onderwijsspecialist voor N-VA, pleit voor een opwaardering van ‘leren door te werken’. "We willen trajecten van deeltijds leren en werken promoten als een positieve keuze en een 100% gelijkwaardig alternatief voor het klassieke, voltijdse onderwijsaanbod. De praktijkervaring en de competenties die jongeren opdoen op de werkvloer zijn van goudwaarde voor voor de jongere zelf en geeft het bedrijf de kans om toekomstige werknemers voor de sector op te leiden ‘volgens de regels van het vak’. Succeservaringen in de praktijk geven energie om ook te slagen in algemene vakken.  Saverio De Block is het levende bewijs dat het verwerven van een beroepscompetentie ook aanzet tot algemene vorming.  “Leren door werken moet evenwaardig zijn als leren door studeren.  De onderwijspartner en het bedrijf moeten dan ook evenwaardig betrokken zijn bij het vernieuwde stelsel.”

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is