West-Vlaamse parlementsleden bezoeken Zeepreventorium De Haan

Door Axel Ronse op 4 december 2017, over deze onderwerpen: West-Vlaanderen
bezoek zeepreventorium De Haan

Op vrijdag 1 december bracht een tiental West-Vlaamse N-VA-parlementsleden een werkbezoek aan het gerenommeerde Zeepreventorium in De Haan. Dit op uitnodiging van plaatselijk Vlaams volksvertegenwoordiger en senator Wilfried Vandaele.
Een aantal keren per jaar vergaderen de West-Vlaamse N-VA verkozenen van de verschillende parlementen om West-Vlaamse dossiers te bespreken. Er is ook altijd een afgevaardigde bij van de fractie in de provincieraad, alsook enkele medewerkers van de N-VA- ministers. De vergadering wordt steeds voorafgegaan door een werkbezoek.

Het is de gewoonte dat een van de parlementsleden optreedt als gastheer en nu was het de beurt aan Wilfried Vandaele. Hij verwelkomde zijn collega’s Daniëlle Godderis-’t Jonck en Axel Ronse uit het Vlaams parlement, Daphne Dumery, Rita Gantois en Jan Vercammen uit de Kamer van volksvertegenwoordigers, Pol Vandendriessche uit de Senaat en Sander Loones uit het Europees Parlement.
Het gezelschap kreeg tekst en uitleg van Prof. Dr Ann De Guchtenaere, hoofdarts en Rudi Reyntjens, directeur. Het Zeepreventorium werd in 1925 opgericht met de steun van de familie Solvay, om tuberculosepatiënten te verzorgen. Later verschoof de klemtoon naar jonge patiënten met astma en mucoviscidose. Vandaag wordt ook obesitas er behandeld en enkele zeldzame aandoeningen. Doordat de behandelingen zeer intensief zijn, stelt het Zeepreventorium 265 mensen tewerk. Meer dan 60% van de patiënten komen uit een gezin dat onder de armoedegrens leeft.  De nieuwe regelgeving in het onderwijs (“M-decreet”) maakt het extra moeilijk om de kinderen op een flexibele manier onderwijs te geven, noodzakelijk door de tijdrovende behandelingen in de loop van de dag.

Vandaele: “Mijn collega’s en de medewerkers waren bijzonder onder de indruk van het uitstekende werk dat hier gebeurt. Van enkele knelpunten die hier naar voren werden geschoven, maken we zeker werk in de parlementen.”
De N-VA krijgt stilaan een bijzondere band met het Zeepreventorium”, glimlacht Wilfried Vandaele: “Minister-president Geert Bourgeois kwam hier al op bezoek en Bart De Wever stelde hier destijds zijn boek voor over zijn vermageringskuur, en schonk de opbrengst van het boek aan het Zeepreventorium”.

In de namiddag nam Vandaele zijn bezoekers mee naar de Concessie, het historische hart van De Haan, waar hij uitleg gaf over het bouwkundig patrimonium en het erfgoedbeleid.

Hoe waardevol vond je dit artikel?